Monday 10 October 2011

BiCiNg

Barcelona to nie Amsterdam, ale powoli widzi się coraz więcej ludzi, którzy z autobusów i metra przesiadają się na rowery, a duża część barcelończyków nie wyobraża sobie życia bez roweru. Jeśli nie masz swojego roweru, możesz korzystać z BiCiNg-u. Czerwono-białe rowery są już rozpoznawalnym i nieodłącznym elementem przestrzeni miejskiej. My również ostatnio jesteśmy uzależnieni od bicingu. Obiecywałam już kilka razy, że opiszę ze szczegółami na czym polega ten system publicznej wypożyczalni rowerów.

System jest bardzo prosty: po uiszczeniu wpisowego i wypełnienia formularza, po około 10 dniach otrzymuje się imienną kartę, która należy aktywować, by móc jednorazowo przez pól godziny za darmno korzystać z roweru z dowolnej wypożyczalni. Po pół godzinie należy rower oddać (po 10 minutach można wziąć kolejny), a jeśli podróż się przeciągnie (maksymalnie do dwóch godzin) pobierana będzie niewielka opłata. Bicing powstał, żeby umożliwić przemieszczanie się mieszkańców (należy być zameldowanym w Barcelonie, aby móc korzystac z dobrodziejstw tego systemu) na krótkich trasach- do i z przystanków, na uczelnię, do pracy i w ten sposób ograniczyć ruch samochodowy. Znalazłam informacje, że w 2011 zarejestrowanych jest 120.000 użytkowników, dostępnych jest 6000 rowerów na 420 stacjach rozrzuconych po całym mieście. Dziennie 40.000 razy rowery są w użytku.


Barcelona jest idealnym miejscem na poruszanie się na rowerze, ze względu na temperaturę i rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych. Niestety, bicing ma swoje wady. Na stojakach często brakuje rowerów, albo wprost przeciwnie- są pełne i nie ma wolnego miejsca na zostawienie roweru (każda stacja ma jednak mapę z zaznaczonymi najbliższymi stacjami, oraz na internecie: zawsze przed wyjściem można skonsultować dostępność rowerów). Do tego nie wszystkie rowery są w pełni sprawne, niektóre skrzypią niemiłosiernie, inne mają problem z siodełkiem czy hamulcami, ale nas to nie zniechęca. Do tego od niedzieli do czwartku, od północy do 5 rano można jdynie oddawać rowery a nie je wypożyczać, w piątki i soboty stacje czynne są przez całą dobę, my już wypróbowaliśmy nocną jazdę.

Ostatnio można zauważyc w Barcelonie, że rower staje się popularnym i alternatywnym sposobem zwiedzania. Wspominałam, że BiCiNg zarezerwowany jest wyłącznie dla mieszkańców, co nie znaczy że turyści nie mogą wypożyczać rowerów. Nie wiem jednak jak plasują się cenowo wypożyczalnie dobowe, czy godzinne, których sporo się ostatnio w centrum otworzyło. Częstym widokiem są także duże grupy na rowerze podążające za przewodnikiem, którego rower ozdobiony jest kolorową flagą.


Ostatnio rower stał się naszym ulubionym środkiem transportu i zamierzamy w ten sposób pozwiedzać ponownie nasze ulubione miejsca.

Jeśli planujesz kilkumiesięczny pobyt w Barcelonie, po wyrobieniu sobie zameldowania (el padrón), zachęcam do wyrobienia sobie karty na bicing:
- Nie ma nic prostszego, oprócz padrón potrzebujesz mieć hiszpańskie konto bankowe,35€ wpisowego i już.
- Wypelniasz formularz dostępny na stronie internetowej, albo osobiście w biurze bicingu w barrio gótico, po około 10 dniach otrzymujesz kartę.
- Wchodzisz na stronę, rejestrujesz się (login dostajesz wcześniej ) i aktywujesz kartę.
- Od tego momentu możesz za darmo korzystać jednorazowo przez pół godziny z roweru, wystarczy zbliżyć kartę do czytnika, wyświetla się numer roweru. Po pół godzinie oddajesz rower (upewnij się, że po włożeniu roweru zapaliła się czerwona lampka, jeśli lampka miga, znaczy że rower nie jest poprawnie oddany). Po 10 minutach możesz wziąć ponownie rower. Na rowerze można jeździć do 2 godzin, ale po pierwszych 30 minutach naliczana jest taryfa (50 centów za każde dodatkowe pół godziny, aż do osiągnięcia limitu 2 godzin, po tym czasie naliczana jest kara 3€ za godzinę nieoddanie w czasie roweru. Po kilku takich karach, konto jest blokowane.
-Przed wyjściem z domu na stronie bicingu możesz sprawdzić czy na stacjach dostępne są rowery. Możesz również zaplanować sobie trasę, z uwzględnieniem stacji, z której bierzesz bicing oraz stacji, na której go zostawiasz.


Strona BiCiNg dostępna po hiszpańsku i katalońsku.


Barcelona is certainly not Amsterdam but it is getting more and more bike friendly, you can see that recenly the number of people who choose this form of transport over metro or buses. A lot of Barcelonians can’t imagine their daily routing without riding a bike. If you don’t have your own, don’t worrym there is a solution for you, BiCiNg. Red’white bikes are already integral part of urban architecture. Recenly we can call ourselves bicing addicts.

In recent posts I mentiones this system few times, this post is entirely dedicated to this public bicicle program. The main rules are very simple: you pay a year fee, filk out a form, after about 10 working days, you het your personal card (that you later on activate online) and then you can take a bike at atny time, and ride if for half an hour for free. After 30 minutes you have to return it (after 10 minutes you can hop on another bike if you like to continue), if you want to ride longer, you will pay a small fee for every other 30 minutes till you reach the limit of 2 hours that is permitted. The idea of bicing is to cover short daily routes that people make- to metro, work, school, etc. I found out that in 2011 there are 120.000 registered users, 6.000 bicicles available at 420 stations all over the city, and around 40.000 daily routes are made on bicing.


Barcelona is a perfect city to get around by bike, due to its climate and thanks to over a hundred kilometres of bike lane. Of course, bicing has its drawbacks. Some stations are empty (especially at rush hours) or on the contrary, they are full so that you can’t leave your bicycle (however every station has a map with the closest stations and you can always check on the Internet if there are bikes/ spaces available). The other negative aspect is the state of the bicycles, some have broken seat /brakes/bell, or while riding they squeak horribly. But we are still not discouraged.
From Sunday till Thursday, from midnight to 5 am, you can only leave bicycles and not take them, but on Friday/Saturday the service it 24hr. We already experience a night ride.

I’ve observed that visiting Barcelona by bike is getting more and more popular. Personally I’ve never tried his alternative way of sightseeing, but I’ve seen many organized groups on a bicycle following a guide. Or if you want to explore Barcelona on your own, you always can rent a bike, there are many bike-rentals in the city center that rent if for hours or days (as I mentioned Bicing is for residents only).


Lately a bike has become our favorite mean of transport and we gonna probably use it few time per day on the weekends.

If you plan to stay for several months in Barcelona, I personally advise you to get a BiCing card (once you have your padrón).

- The procedure is very easy- you need padrón, Spanish bank account, 35 € entry fee (as for 2011), and nothing more.
- You have to fill in the form (available on bicing website or at the bicing office in Gotico), after about 10 days you receive your personal card.
- You have to enter the bicing site, register (with the login they give you) and activate the card.
- From this moment you can use for free a red-white bike, just approach the card to the reader at the station which displays the number of bicycle you can take. After half an hour you must return a bike, make sure the light turns red, if it blinks it means a bike isn’t properly lockes. Adter 10 minutes you can take anither bike. The fisrt 30 minutes is free, for every next half an hour you pay a fee of 50 cents, but you can’t ride more than 2 hours, after which a penalty of of 3 € per hour is charged. After getting few panelties for not returning a bicykle on time, you card may get blocked.
-Before leaving home you can check on bicing website if there are any bikes available at the station. You can also plan a route that includes stations from which you take and later leave a bike.


The BiCiNg website available in Catalan and Spanish.

No comments:

Post a Comment

Monday 10 October 2011

BiCiNg

Barcelona to nie Amsterdam, ale powoli widzi się coraz więcej ludzi, którzy z autobusów i metra przesiadają się na rowery, a duża część barcelończyków nie wyobraża sobie życia bez roweru. Jeśli nie masz swojego roweru, możesz korzystać z BiCiNg-u. Czerwono-białe rowery są już rozpoznawalnym i nieodłącznym elementem przestrzeni miejskiej. My również ostatnio jesteśmy uzależnieni od bicingu. Obiecywałam już kilka razy, że opiszę ze szczegółami na czym polega ten system publicznej wypożyczalni rowerów.

System jest bardzo prosty: po uiszczeniu wpisowego i wypełnienia formularza, po około 10 dniach otrzymuje się imienną kartę, która należy aktywować, by móc jednorazowo przez pól godziny za darmno korzystać z roweru z dowolnej wypożyczalni. Po pół godzinie należy rower oddać (po 10 minutach można wziąć kolejny), a jeśli podróż się przeciągnie (maksymalnie do dwóch godzin) pobierana będzie niewielka opłata. Bicing powstał, żeby umożliwić przemieszczanie się mieszkańców (należy być zameldowanym w Barcelonie, aby móc korzystac z dobrodziejstw tego systemu) na krótkich trasach- do i z przystanków, na uczelnię, do pracy i w ten sposób ograniczyć ruch samochodowy. Znalazłam informacje, że w 2011 zarejestrowanych jest 120.000 użytkowników, dostępnych jest 6000 rowerów na 420 stacjach rozrzuconych po całym mieście. Dziennie 40.000 razy rowery są w użytku.


Barcelona jest idealnym miejscem na poruszanie się na rowerze, ze względu na temperaturę i rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych. Niestety, bicing ma swoje wady. Na stojakach często brakuje rowerów, albo wprost przeciwnie- są pełne i nie ma wolnego miejsca na zostawienie roweru (każda stacja ma jednak mapę z zaznaczonymi najbliższymi stacjami, oraz na internecie: zawsze przed wyjściem można skonsultować dostępność rowerów). Do tego nie wszystkie rowery są w pełni sprawne, niektóre skrzypią niemiłosiernie, inne mają problem z siodełkiem czy hamulcami, ale nas to nie zniechęca. Do tego od niedzieli do czwartku, od północy do 5 rano można jdynie oddawać rowery a nie je wypożyczać, w piątki i soboty stacje czynne są przez całą dobę, my już wypróbowaliśmy nocną jazdę.

Ostatnio można zauważyc w Barcelonie, że rower staje się popularnym i alternatywnym sposobem zwiedzania. Wspominałam, że BiCiNg zarezerwowany jest wyłącznie dla mieszkańców, co nie znaczy że turyści nie mogą wypożyczać rowerów. Nie wiem jednak jak plasują się cenowo wypożyczalnie dobowe, czy godzinne, których sporo się ostatnio w centrum otworzyło. Częstym widokiem są także duże grupy na rowerze podążające za przewodnikiem, którego rower ozdobiony jest kolorową flagą.


Ostatnio rower stał się naszym ulubionym środkiem transportu i zamierzamy w ten sposób pozwiedzać ponownie nasze ulubione miejsca.

Jeśli planujesz kilkumiesięczny pobyt w Barcelonie, po wyrobieniu sobie zameldowania (el padrón), zachęcam do wyrobienia sobie karty na bicing:
- Nie ma nic prostszego, oprócz padrón potrzebujesz mieć hiszpańskie konto bankowe,35€ wpisowego i już.
- Wypelniasz formularz dostępny na stronie internetowej, albo osobiście w biurze bicingu w barrio gótico, po około 10 dniach otrzymujesz kartę.
- Wchodzisz na stronę, rejestrujesz się (login dostajesz wcześniej ) i aktywujesz kartę.
- Od tego momentu możesz za darmo korzystać jednorazowo przez pół godziny z roweru, wystarczy zbliżyć kartę do czytnika, wyświetla się numer roweru. Po pół godzinie oddajesz rower (upewnij się, że po włożeniu roweru zapaliła się czerwona lampka, jeśli lampka miga, znaczy że rower nie jest poprawnie oddany). Po 10 minutach możesz wziąć ponownie rower. Na rowerze można jeździć do 2 godzin, ale po pierwszych 30 minutach naliczana jest taryfa (50 centów za każde dodatkowe pół godziny, aż do osiągnięcia limitu 2 godzin, po tym czasie naliczana jest kara 3€ za godzinę nieoddanie w czasie roweru. Po kilku takich karach, konto jest blokowane.
-Przed wyjściem z domu na stronie bicingu możesz sprawdzić czy na stacjach dostępne są rowery. Możesz również zaplanować sobie trasę, z uwzględnieniem stacji, z której bierzesz bicing oraz stacji, na której go zostawiasz.


Strona BiCiNg dostępna po hiszpańsku i katalońsku.


Barcelona is certainly not Amsterdam but it is getting more and more bike friendly, you can see that recenly the number of people who choose this form of transport over metro or buses. A lot of Barcelonians can’t imagine their daily routing without riding a bike. If you don’t have your own, don’t worrym there is a solution for you, BiCiNg. Red’white bikes are already integral part of urban architecture. Recenly we can call ourselves bicing addicts.

In recent posts I mentiones this system few times, this post is entirely dedicated to this public bicicle program. The main rules are very simple: you pay a year fee, filk out a form, after about 10 working days, you het your personal card (that you later on activate online) and then you can take a bike at atny time, and ride if for half an hour for free. After 30 minutes you have to return it (after 10 minutes you can hop on another bike if you like to continue), if you want to ride longer, you will pay a small fee for every other 30 minutes till you reach the limit of 2 hours that is permitted. The idea of bicing is to cover short daily routes that people make- to metro, work, school, etc. I found out that in 2011 there are 120.000 registered users, 6.000 bicicles available at 420 stations all over the city, and around 40.000 daily routes are made on bicing.


Barcelona is a perfect city to get around by bike, due to its climate and thanks to over a hundred kilometres of bike lane. Of course, bicing has its drawbacks. Some stations are empty (especially at rush hours) or on the contrary, they are full so that you can’t leave your bicycle (however every station has a map with the closest stations and you can always check on the Internet if there are bikes/ spaces available). The other negative aspect is the state of the bicycles, some have broken seat /brakes/bell, or while riding they squeak horribly. But we are still not discouraged.
From Sunday till Thursday, from midnight to 5 am, you can only leave bicycles and not take them, but on Friday/Saturday the service it 24hr. We already experience a night ride.

I’ve observed that visiting Barcelona by bike is getting more and more popular. Personally I’ve never tried his alternative way of sightseeing, but I’ve seen many organized groups on a bicycle following a guide. Or if you want to explore Barcelona on your own, you always can rent a bike, there are many bike-rentals in the city center that rent if for hours or days (as I mentioned Bicing is for residents only).


Lately a bike has become our favorite mean of transport and we gonna probably use it few time per day on the weekends.

If you plan to stay for several months in Barcelona, I personally advise you to get a BiCing card (once you have your padrón).

- The procedure is very easy- you need padrón, Spanish bank account, 35 € entry fee (as for 2011), and nothing more.
- You have to fill in the form (available on bicing website or at the bicing office in Gotico), after about 10 days you receive your personal card.
- You have to enter the bicing site, register (with the login they give you) and activate the card.
- From this moment you can use for free a red-white bike, just approach the card to the reader at the station which displays the number of bicycle you can take. After half an hour you must return a bike, make sure the light turns red, if it blinks it means a bike isn’t properly lockes. Adter 10 minutes you can take anither bike. The fisrt 30 minutes is free, for every next half an hour you pay a fee of 50 cents, but you can’t ride more than 2 hours, after which a penalty of of 3 € per hour is charged. After getting few panelties for not returning a bicykle on time, you card may get blocked.
-Before leaving home you can check on bicing website if there are any bikes available at the station. You can also plan a route that includes stations from which you take and later leave a bike.


The BiCiNg website available in Catalan and Spanish.

No comments:

Post a Comment